X
تبلیغات
موسیقی مجاز ایران - نمیاد - روزگار - مثنوی عشق - عمو زنجیرباف - شادی حرومه
نقد آلبوم های موسیقی

آلبوم نمیاد با صدای کیوان داوودی

اولین آلبوم کیوان داوودی به نام نمیاد از شرکت پیام اسلام به بازار عرضه شد. پخش این آلبوم بر عهده شرکت آونگ است که گویا سرمایه گذار این اثر هم بوده است.

آلبوم نمیاد با انبوهی از ملودی های آشنا و تکراری عرضه شده و به غیر از تنظیم های دیجیتالی پر سر و صداتر نسبت به قطعات اصلی و تغییر بعضا ناهماهنگ ترانه ها ویژگی خاصی ندارد. در عین حال می تواند مورد توجه بخشی از دوستداران تنظیم های پرانرژی و شبه تکنو قرار بگیرد.

در عین حال نکته ای که در این آلبوم وجود دارد شماره مجوز آن است که همطراز با آلبوم های زمستان 1386 است. در واقع یک سال و نیم تاخیر!! اگر منصفانه قضاوت کنیم، با اینکه ملودی های تکراری در این آلبوم وجود دارد، ولی اگر در زمان خود به بازار عرضه شده بود، قطعا استقبال بهتری از آن می شد و به ایده آل های زمان خود نیز نزدیک تر بود. در واقع گذشت زمان به این آلبوم ضربه زده است. دلیل تاخیر عرضه شدن این آلبوم با وجود مهیا بودن شرایط ظاهری مشخص نیست.

اینسرت آلبوم عکسی از خواننده در زمینه ای کاملا سیاه است که نام آلبوم و خواننده در زیر آن نوشته شده است. در پشت جلد عکس بزرگتری از خواننده چاپ شده و گویا تاکید ویژه ای روی تصویر خواننده داشته تا از این طریق نیز خریداران را ترغیب کند. در داخل اینسرت نیز دو عکس کوچک از خواننده چاپ شده و در کنار آنها اطلاعات آلبوم، تراک ها، آهنگساز و نوازندگان آورده شده است. نکته قابل توجه دیگر در این آلبوم عدم وجود نام ترانه سرایان است و فقط نام محمد علی شیرازی به عنوان ترانه سرای تراک هرگز هرگز در روی سی دی نوشته شده است!

آلبوم 36 و نیم دقیقه ای نمیاد دارای 9 قطعه است که آهنگساز قطعات ادریس فروغی است و تنظیم کارها بر عهده شهاب الدین قصی وند مقدم و انوشیروان تقوی ( یک قطعه ) بوده است. یکی از ترانه ها از استاد محمد علی شیرازی است.

قطعه اول ( نمیاد ) با ملودی آشنا و تکراری و البته زیبا، ترانه ای مناسب روی آن قرار داده شده و با تنظیمی پر انرژی و شاید جذاب، قطعه ای مناسب برای ابتدای آلبوم است. صدای خواننده قابل قبول است ولی طرز اجرای مناسبی ندارد.

قطعه دوم (با تو آروم می گیرم ) باز هم ملودی آشنا و تکراری مربوط به چند سال پیش با تنظیمی دیجیتالی و بدون خلاقیت ویژه و ترانه ای که خواننده در قسمت هایی با زحمت و با کشیدن های بی مورد کلمات آن را در قالب ملودی اجرا می کند. این تراک 3 دقیقه ای در مجموع قطعه ای زیبا نیست.

قطعه سوم (یه ذره فکر من باش ) باز هم ملودی تکراری و آشنا مربوط به بابک جهانبخش که نسبت به تراک اصل باز هم ضعیف تر است و تنها نقطه قوت آن در تنظیم قسمت های بی کلام است که کمی زیباتر کار شده است. ترانه ای که باز هم به ملودی خورانده شده است.

قطعه چهارم ( هرگز هرگز ) با ترانه محمد علی شیرازی. نام این تراک در اینسرت به عنوان تراک آخر است. این قطعه بازخوانی شده با تنظیم انوشیروان تقوی است و با ویژگی های مشخص کارهای او، ریتم ثابت و شلوغ دیجیتالی دارد. ترانه بسیار زیبای این قطعه نقطه قوت کار است. خواننده اجرای مناسبی در این تراک ندارد. مشخص نیست کار آهنگساز در این آلبوم چه بوده است؟

قطعه پنجم ( نصیحت ) ملودی آرام که خواننده ترانه را به آرامی اجرا می کند. این قطعه بعد از 4 تراک سریع و تند، فضای آلبوم را کمی تغییر می دهد. تنظیم نسبتا مناسب، این قطعه را در زمره کارهای نسبتا خوب آلبوم قرار داده است.

قطعه ششم ( رفتن تو ) تنظیمی دیجیتالی و شبه تکنو. ابتدای تراک اجرای خواننده منقطع است و آرام آرام اوج می گیرد و قسمتی را به خوبی در اوج اجرا می کند تا قدرت صدای خود را نیز نشان دهد. در این قطعه 3 دقیقه ای هماهنگی مناسبی بین قسمت های مختلف تراک وجود ندارد.

قطعه هفتم (قصه ما تمومه) قطعه ای آرام و زیبا که خواننده با ریتم کندی ترانه را اجرا می کند. ترانه ای با مضمون گلایه داشتن از یار که اجرای ترانه خیلی زیبا نیست. نوازندگی بابک یوسفی در قسمت های بی کلام به زیبایی تراک کمک کرده است. تنظیم این قطعه 5 دقیقه ای هم مناسب فضای تراک است.

قطعه هشتم ( تربت اجدادی من ) با ترانه ای زیبا برای سرزمین آذربایجان که احتمالا زادگاه خواننده است، با ملودی و تنظیم مناسب که خواننده به زیبای این قطعه را اجرا کرده است.

قطعه نهم ( میکس ) قطعه ای با ریتم تند، پر انرژی و دیجیتالی مطابق قطعات میکس.

آلبوم نمیاد در مجموعه ای متوسط است که نقطه قوت و یا نوآوری خاصی ندارد. بهترین قطعات آلبوم ملودی های تکراری دارد و تنظیم های قطعات مانند کارهای مرسوم سال گذشته است. با این وجود شنوندگانی که به دنبال کارهای دیجیتالی و با انرژی هستند، شاید بتوانند ایده آل های خود را در این آلبوم بیابند. هم چنین صدای مناسب خواننده را نیز می توان به عنوان نکته ای مثبت در این آلبوم برشمرد.

آلبوم نمیاد با قیمت مناسب و کیفیت خوب در همه فروشگاه ها در دسترس است. مشخص است که کپی و دانلود از این آلبوم ها حتی با بالاترین نرخ هم کیفیت نامناسب و غیر قابل قبولی دارد.

 

آلبوم روزگار با صدای شهرام موسوی

دومین آلبوم شهرام موسوی به نام روزگار با سرمایه شخصی این خواننده عرضه شده است. آلبوم اول او خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. این آلبوم او نیز پخش مناسبی نداشته است و نمی توان انتظار استقبال مناسبی از ان داشت.

اینسرت آلبوم عکسی از خواننده دارد با زمینه ای سیاه و نارنجی و نام آلبوم و خواننده به خوبی و درشتی نوشته شده است. پشت اینسرت نیز عکسی از خواننده چاپ شده و نکته جالب توجه حالت عکس خواننده است که دقیقا مشابه عکس روی جلد است و فقط لباس او تغییر رنگ داده است. صفحه میانی هم عکسی سیاه و سفید از خواننده دارد و در صفحات داخلی در کنار عکس بزرگی از شهرام موسوی، اطلاعات تراک ها و نوازندگان و آلبوم چاپ شده است. در مجموع طراحی اینسرت آلبوم از سهند آذر نو شاید خیلی زیبا نباشد ولی مناسب است و تقریبا موارد اصلی در طراحی آن مد نظر قرار گرفته است.

آلبوم 34 و نیم دقیقه ای روزگار شامل 7 قطعه است که آهنگسازی و تنظیم بر عهده شهرام موسوی، فرشید اعرابی، محمد کلهر و مجید علیزاده بوده است. ترانه های این آلبوم از ترانه مکرم ، آنا استاد محمد و افشین سرافراز است. این آلبوم از معدود آلبوم های اخیر است که نکته مبهمی در اینسرت و اطلاعات آن به چشم نمی خورد.

تراک اول ( روزگار ) با آهنگسازی و تنظیم شهرام موسوی و ترانه ای از ترانه مکرم. با ملودی بسیار آشنا و تکراری، ترانه ای خوب که در قالب ملودی قرار گرفته است. فضای آرام و تنظیم مناسب باعث دلنشین شدن این قطعه شده است. اجرای خوب خواننده هم در زیبای کار تاثیر گذار است.

تراک دوم ( شب آفتابی ) با آهنگسازی و تنظیم فرشید اعرابی و ترانه آنا استاد محمد. با ملودی و تنظیم زیبا و نسبتا دارای خلاقیت، قطعه ای زیبا و شنیدنی عرضه کرده است. البته صدای خواننده با نوع اجرای او در این تراک، تا حدودی القا کننده کارهای اخیر داریوش است. ترانه زیبای این قطعه هم تکمیل کننده این قطعه است.

تراک سوم ( بگو باشه ) با آهنگسازی و تنظیم محمد کلهر و ترانه ای از ترانه مکرم. بعد از یک قطعه آرام و یک قطعه متعادل، تراکی شاد با تنظیمی نه چندان مورد توجه ( البته به دلیل تکراری بودن این فضاسازی ها )، قرار گرفته است. صدای خواننده به وضوح متفاوت از دو قطعه قبلی است و اثر فیلتر گذاری دیجیتالی مشخص است. ترانه ای معمولی، به همراه سایر عوامل، قطعه ای متوسط عرضه کرده است.

تراک چهارم ( انتظار ) با آهنگسازی و تنظیم محمد کلهر و ترانه ای از ترانه مکرم. ملودی آرام و فضای سنگین. این قطعه نشان از انعطاف پذیری محمد کلهر در آهنگسازی و تنظیم دو قطعه در فضاهایی کاملا متفاوت است. اجرای شهرام موسوی خیلی مناسب نیست و بعضا ضعف های او در این تراک بیشتر مشخص شده است. آرام شدن آهنگ و تکنوازی تار در انتهای قطعه از نکات ویژه و مورد توجه این تراک است.

تراک پنجم ( عشق تو بهترین پناهه ) با آهنگسازی و تنظیم فرشید اعرابی و ترانه ای از ترانه مکرم. با آهنگی سریع و ریتم تند و تنظیمی زیبا و البته مدرن نسبت به سایر تراک ها، قطعه زیبای دیگری را ایجاد کرده است. ترانه خوب قطعه و اجرای مناسب خواننده هم در قالب ملودی و تنظیم قرار گرفته تا قطعه ای هماهنگ و قابل قبول عرضه شود. می توان فرشید اعرابی عامل اصلی بهترین قطعات این آلبوم دانست. هم از نظر نوازندگی زیبا و استادانه او و هم از نظر آهنگ و تنظیم خوب او.

تراک ششم ( سرنوشت ) با آهنگسازی و تنظیم مجید علیزاده و ترانه افشین سرافراز. با سر و صداهایی شبیه کارهای کولی های اسپانیایی آغاز می شود و ریتم سریع و شاد کار هم به همان صورت ادامه پیدا می کند. فضای متنوع و بسیار سریع این تراک عملا جایی برای توجه به ترانه خوب این قطعه باقی نگذاشته و صدای خواننده هم در پس فیلتر گذاری نه چندان آشکار قرار گرفته است. این قطعه هم نسبتا قابل قبول است و در تغییر فضای کلی آلبوم نقش پر رنگی دارد.

تراک هفتم ( حکایت ) با آهنگسازی و تنظیم مجید علیزاده و ترانه افشین سرافراز. این تراک هم با ریتم سریع آغاز می شود. ترانه زیبای این قطعه را خواننده با ریتم سریع و البته کمی ناهماهنگ با ملودی اجرا می کند. افکت های زیادی روی صدای خواننده قرار گرفته است و به صدا اکو داده شده است. سعی شده تنظیم این قطعه متنوع باشد ولی بیشتر باعث ناهماهنگی شده است و در مجموع نتوانسته قطعه ای قابل قبول در انتهای آلبوم عرضه کند.

تراک نهایی قطعه بی کلام روزگار است.

آلبوم شهرام موسوی در فضایی کاملا متنوع عرضه شده که البته این تنوع خیلی مناسب نبوده است! قطعاتی که فرشید اعرابی کار کرده بهترین تراک ها است. در مجموع آلبوم روزگار در زمره کارهای متوسط بازار، قابل قبول و خوب است، هر چند با توجه به اینکه مجموعه دوم او است، می توان انتظار کار مناسب تر و به قول خودمانی جمع و جورتر را از او داشت. این آلبوم از یکی دو کار قبلی بهتر و حرفه ای تر کار شده است. آلبوم اصل با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس است. کپی و دانلود نکنید و آلبومی که با سرمایه شخصی هنرمند عرضه شده را به صورت اورجینال تهیه کنید.

Email: v.azamusic@gmail.com

 

 

 

دو آلبوم جدید در ژانر موسیقی اصیل طی ماه گذشته به بازار عرضه شد:

آلبوم سنگ صبور با صدای ایرج ( حسین خواجه امیری ) از شرکت شاخه طوبی شامل 7 قطعه.

آلبوم قاف عشق با صدای علیرضا قربانی از شرکت سروش شامل 10 قطعه.

جزئیات این دو آلبوم در وبلاگ قرار نمی گیرد.

 * * * J * * * J * * * J * * * J * * * J * * * 

 

 

آلبوم مثنوی عشق با صدای امیر ذاکر زاده

اولین آلبوم امیر ذاکرزاده به نام مثنوی عشق به سبک موسیقی اصیل ایرانی توسط موسسه آوای مهربانی عرضه شده است. این آلبوم در تیراژ پایین و به صورت محدود پخش شده است. آنطور که در توضیحات آلبوم نوشته، موسیقی عرضه شده توسط امیر ذاکرزاده بر اساس نوعی تفکر موسیقی قدیم ایران است.

اینسرت این آلبوم عکس خواننده اثر با لباسی سبز در زمینه سیاه رنگ است. نام آلبوم و صاحب اثر در کنار عکس چاپ شده است. پشت جلد اطلاعات کامل تراک ها و آلبوم چاپ شده است. صفحات داخلی شامل بیوگرافی خواننده و و عکس واضحی از او است. هم چنین بیوگرافی دو نفر از نوازندگان آلبوم در کنار اطلاعات نوازندگان چاپ شده است.

این آلبوم 55 و نیم دقیقه ای شامل 12 تراک است. اشعار از حضرت حافظ، حضرت سعدی، رهی معیری، حبیب سماعی و امیر ذاکرزاده است. آهنگساز این مجموعه نیز امیر ذاکر زاده است.

تراک اول ( مقدمه ای عاشقان ) و تراک دوم ( ای عاشقان ) با شعری از امیر ذاکر زاده . آهنگی بی کلام فضا را برای زمان بیش از 6 دقیقه در اختیار دارد و زمینه را برای اجرای خواننده آماده می کند. خواننده شعری زیبا را آغاز می کند و در مدت زمان 4 دقیقه تقریبا بطور مداوم اجرا می کند. صدای خواننده خیلی پر قدرت نیست ولی اجرای زیبایی دارد. این تراک با صدای خواننده به پایان می رسد.

تراک سوم ( خم ابرو ) با شعری از امیر ذاکر زاده. بلافاصله پس از تراک دوم، بدون کمترین فاصله زمانی به صورتی که این تراک نیز در ادامه تراک قبل انگاشته می شود، آهنگ تغییر ریتم می دهد و خواننده با تغییر ریتم شروع به خواندن شعر زیبای دیگری با ریتمی تندتر می کند.

تراک چهارم ( کمانچه و آواز درآمد ) با شعری از حضرت حافظ . تکنوازی کمانچه هادی منتظری آغازکننده این تراک است و البته می توان تمام تراک ها را متوالی و پشت سر هم دانست. بعد از یک دقیقه آواز امیر ذاکر زاده اضافه می شود و در زمینه فقط کمانچه نواخته می شود.

تراک پنجم ( کمانچه و آواز زابل ) با شعری از حضرت حافظ . در ادامه تراک قبلی است و به همان صورت با آواز بابل ادامه پیدا می کند و فقط صدای کمانچه در زمینه آواز است.

تراک ششم ( دربند گیسو ) با شعری از امیر ذاکر زاده . خواننده این قطعه را به شیوه متفاوت از تصنیف های قبلی اجرا می کند و یادآور کارهای قدیمی تر است. آهنگ زیبا و اجرای خوب در این قطعه، تراکی دلنشین پدید آورده است.

تراک هفتم ( نی و آواز مویه ) با شعری از حضرت حافظ . تکنوازی نی بهزاد فروهری پس از گذشت 50 ثانیه آواز امیر ذاکرزاده را به همراهی می طلبد. خواننده با انرژی بیشتری آواز این تراک را اجرا می کند. البته هماهنگی خیلی مناسبی بین نی و آواز به نظر نمی آید!

تراک هشتم ( تار و آواز مخالف ) با شعری از حضرت سعدی . آواز خواننده این بار با صدای تار همراه می شود و تکنوازی تار علی اکبر داداش زاده را همراه خود دارد. اجرای بسیار زیبای خواننده با صدای تار فضایی متفاوت پدید آورده است.

تراک نهم ( چهار مضراب مخالف ) . چهار مضراب زیبای گروه که من دلیل نام بردن از مخالف را نمی دانم!  نشان از هنر زیبای نوازندگان گروه است که در قسمت هایی تکنوازی ساز تخصصی خود را انجام می دهند.

تراک دهم ( نی و آواز مثنوی مخالف ) با شعری از رهی معیری . باز هم در زمینه صدای نی، خواننده آواز زیبای دیگری اجرا می کند. شیوه های مختلف اجرای این خواننده قابل توجه است.

تراک یازدهم ( سنتور و آواز هدی و منصوری ) با شعری از حضرت سعدی . آواز امیر ذاکر زاده در این قسمت با تکنوازی سنتور همراه است. شعر زیبای ( در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم ....) به همراه صدای ساز سنتور آواز خوانی می شود. خواننده در این تراک نیز شیوه دیگری از آوازخوانی انجام داده است.

تراک دوازدهم ( ای مه من ) با شعری از امیر ذاکر زاده . در انتهای آلبوم تصنیفی با ریتم مشابه تراک ابتدایی قرار دارد. پس از دو دقیقه و نیم نوازندگی گروه، صدای خواننده اضافه می شود و شعر معمولی قطعه را اجرا می کند.

در مجموع آلبوم مثنوی عشق به عنوان اولین فعالیت رسمی هنری امیر ذاکرزاده قابل توجه است و با توجه به بکارگیری شیوه های مختلف می تواند مورد توجه دوستداران موسیقی اصیل قرار گیرد. آلبوم اصل با کیفیت مناسبی عرضه شده ولی در همه جا در دسترس نیست!

 

 

 

 

 

آلبوم عمو زنجیر باف با صدای روزبه نعمت الهی

سومین آلبوم روزبه نعمت الهی به نام عمو زنجیرباف از شرکت سروش عرضه شد. در حالی که آلبوم دوم روزبه 16 ماه پیش عرضه شده بود و کماکان فروش قابل قبولی داشت، به طوریکه چند منبع از انتشار دوباره آن خبر داده بودند، آلبوم سوم روزبه در سبک و سیاقی بسیار شبیه عرضه شد. روزبه که در ماه های اخیر یکی از خواننده های فعال صدا و سیما شده و ترانه های او از سیما و رادیو پخش می شود و مهمان هر ماهه یکی از شبکه های جام جم هم است، مجموعه جدید خود را نیز به این سازمان سپرد تا همکاری او تکمیل شود.

روزبه نعمت الهی از خوانندگان جوان  و توانمندی است که سبک مناسبی را برگزیده و با توجه به وسواس مناسب و زیادی که در انتخاب شعر و ملودی دارد، توانسته خود را در سطح بالا و مقبول موسیقی پاپ حفظ کند. موسیقی باارزش و استفاده از اشعار غنی و دور بودن از سطحی و سبک کار کردن عوامل موفقیت روزبه است. مهمترین نکته ای که با شنیدن این آلبوم به ذهن طرفداران او می رسد، ترس از تکرار شدن روزبه در کارهای آینده به دلیل نزدیکی کارهای او به آلبوم های گذشته و محدود و تکرار کردن دایره هنرمندان فعال است.

در حالی که اینسرت دو آلبوم قبلی بسیار شیک بود، این بار شرکت سروش هم سعی کرد متفاوت از کارهای قبلی این آلبوم را عرضه کند. نوار کاست، سی دی والتی و دی جی پک. سی دی والتی عرضه شده بسیار سطح پایین و نابود است، مثل بچه سر راهی است که با غیظ صاحب کار وارد بازار شده! جلد تیره و دورنگ و چسب های پک از دو سمت مقوا که با بی دقتی تمام چسبانده شده، بیرون زده شده است! سطح طراحی و بسته بندی والتی از کارهای کپی شده 1000 تومانی MP3 یا مجموعه های غیر قانونی ستایش و رنگارنگ بسیار پایین تر است!

عکس روی جلد سی دی والتی عکس سیاه و سفید خواننده است که جلوی در کلبه ای ایستاده است. در پشت کلبه نیمه خرابه، ساختمان مجللی دیده می شود و گویا این کلبه در کنار قصری قرار دارد! نام آلبوم و خواننده به وضوح و درشتی روی جلد نوشته شده است. در پشت جلد، نیم چهره خواننده در کنار اطلاعات قطعات، نوازندگان و آلبوم چاپ شده است.

آلبوم 55 و نیم دقیقه ای عمو زنجیرباف دارای 11 قطعه و یک ریمیکس است. زمان این آلبوم در بین کارهای پاپ همزمان قابل توجه است! آهنگسازی کار مانند آلبوم قبلی بر عهده روزبه نعمت الهی بوده و یک تراک را نیز بهروز نعمت الهی اهنگسازی کرده است. تنظیم قطعات را پیام قربانی انجام داده و یک قطعه را داریوش صالح پور و یک قطعه را امید رهبران تنظیم کرده است. ترانه ها نیز مانند گذشته ترکیبی از اشعار گذشته و معاصر است:  حضرت مولانا، حضرت سعدی، سنایی، امیر خسرو دهلوی، مسرور نعمت الهی، افشین میر معزی، احمد نعمت الهی و شایا گراوند.

بهروز نعمت الهی همخوان آلبوم قبلی، در یک قطعه به عنوان خواننده مهمان حضور دارد. با نگاهی به نام نوازندگان نام ایلیا منفرد نیز به چشم می خورد. هم چنین نام عماد رضا نکویی در بین نوازندگان نشان از وجود قطعه یا قطعاتی است که مربوط به چند سال پیش است و در این آلبوم گنجانده شده است (البته اگر عماد رضا برنگشته باشد!). 

تراک اول ( سلام علیک ) با شعری از حضرت مولانا. ملودی با انرژی و زیبا آغاز می شود و همان سبکی که انتظار می رود. صدای پرانرژی و جدی روزبه اضافه می شود و تنظیم بسیار زیبا و عالی پیام قربانی، قطعه را در اوج نگه می دارد. اجرای خوب روزبه و ملودی مناسب و زیبایی که او بر اساس انتخاب شعر برگزیده، یکی از زیباترین کارهای او در مجموع سه آلبوم است.

تراک دوم ( نفس کشیدن سخته ) با ترانه ای از مسرور نعمت الهی. ملودی آرام و صدای نت های پیانو صدای خواننده را همراهی فرا می خواند. خواننده پر انرزی و آرام در زمینه صدای پیانو ترانه ی زیبای پدری را اجرا می کند و فضایی دلنشین پدید می آورد. پس از گذشت 1 دقیقه و 44 ثانیه، آهنگ ریتم سریع می گیرد و خواننده همراه ریتم اجرا می کند. تنظیم این قسمت بسیار عادی و معمولی است و ترانه و اجرای خواننده است که قطعه را تا پایان نگه می دارد.

تراک سوم ( هجرانی ) با شعری از حضرت مولانا و احمد نعمت الهی. آغازی آرام که خیلی سریع ریتم می گیرد و به سبک مورد توجه روزبه بازمی گردد. اجرای زیبا و پرانرژی از خواننده و البته فضایی که شبیه کارهای قبلی است که از مولانا اجرا کرده مانند باز آمدم، با تغییر شعر! در این قطعه روزبه حروف انتهای هر مصرع را کمی می کشد. این قطعه نیز یکی از کارهای بسیار زیبای آلبوم است. حال به خوبی می توان گفت روزبه روش موفقی را در موسیقی پاپ برای اجرای اشعار مولانا یافته که البته باید در آینده با تغییرات به جا و مناسب آن را ارتقا دهد.

تراک چهارم ( بی ستاره ) با ترانه ای از افشین میر معزی. ملودی آرام و دلنشین که پس از یک دقیقه صدای خواننده را با خود همراه می کند. اجرایی خوب، ترانه ای زیبا و تنظیمی مناسب فضای کار، هماهنگی مناسبی را ایجاد کرده و قطعه ای زیبا عرضه کرده است. این سبک هم از دومین ایده آل های روزبه است و جزو سه گانه های سبک مورد علاقه او در آلبوم هایش قرار می گیرد. صدای بسیار زیبا گیتار، پایانی خوب برای این قطعه است.

تراک پنجم ( بندگی ) با شعری از سنایی و امیر خسرو دهلوی. اجرای روزبه در آغاز این تراک مانند تراک هایی با اشعار مولاناست و ملودی آرام تری دارد. تنظیم آرام ابتدایی رفته رفته پر سر و صدا می شود تا پس از یک دقیقه ملودی تغییر می کند و ریتم تندتری می گیرد. تنظیم این قسمت و اجرای خواننده تکراری است که فقط شعر تغییر کرده است و البته از نظر شعر، اجرا، ملودی و تنظیم زیبا است.

تراک ششم ( اگه نباشی ) با ترانه ای از شایا گراوند و تنظیم داریوش صالح پور. طبق انتظار این تراک آرام است. پس از هر تراک پر صدا، قطعه ای آرام و دلنشین قرار دارد. ملودی و تنظیمی آرام و سبک که صدای روزبه پررنگ ترین صدای قطعه است. تنظیم خوب داریوش صالح پور و استفاده از سازهایی که در قطعات قبلی نبوده است در تغییر فضای ایجاد شده از 5 قطعه قبلی بسیار موثر است. اجرای روزبه هم مطابق انتظار قابل قبول و زیبا است.

تراک هفتم ( مشرقی عاشق ) با ترانه ای از مسرور نعمت الهی و تنظیم امید رهبران و پیام قربانی. ملودی با ریتم حماسی و سومین سبک ایده آل روزبه آغاز می شود. با انرژی و البته مناسب صدای او. با آغاز اجرای خواننده تنظیم تغییر می کند و آرام تر ادامه پیدا می کند. روزبه آرام و با انرژی ترانه زیبای قطعه را در زمینه ملودی آرام و تنظیم مناسب و قابل قبول اجرا می کند.

تراک هشتم ( چشم به راه ) با ترانه ای از مسرور نعمت الهی. با صدای روزبه آغاز می شود که ترانه زیبایی را به ارامی اجرا می کند و آرام آرام صدای سازها اضافه می شود. ملودی آرام و تنظیم با ریتم اصلی، کُند و البته صدای زمینه ای تند تر از ریتم اصلی. خواننده به آرامی و با ریتم کُند ترانه را اجرا می کند. تنظیم قطعه خوب اما معمولی است و فضای کار کمی تکراری به نظر می رسد. در هر صورت عوامل مختلف قطعه باعث عرضه شدن قطعه ای زیبا شده است.

تراک نهم ( کاروان زندگی ) با شعری از حضرت سعدی. ملودی زیبای کار و اجرایی با ریتم کند روزبه در زمینه ریتم تند موسیقی و تنظیم کم صداتر از کارهای قبلی و زیبا و مناسب شعر از پیام قربانی. در واقع اجرایی متفاوت از اشعار بزرگان از جانب روزبه است که خواننده اجرایی مخالف موسیقی دارد. در انتها روزبه ای کاروان زندگی را دکلمه وار تکرار می کند. این تراک یکی از کارهای زیبای این آلبوم است که متفاوت از کارهای قبلی نیز است.

تراک دهم ( گل یاس ) با ترانه ای از مسرور نعمت الهی و آهنگ بهروز نعمت الهی. ملودی زیبا و دلنشین و تنظیمی بسیار خوب همراه با خلاقیت های ویژه در بعضی قسمت ها. ترانه ای زیبا با اجرای دو خواننده و متفاوت از کارهای قبلی روزبه. صدای بهروز کمی بازتر و کم انرژی تر از روزبه به نظر می رسد. در حالی که دو خواننده سعی دارند خیلی شبیه به هم اجرا کنند. اجرایی زیبا از ترانه ای زیبا با تنظیم مناسب قطعه ای مناسب عرضه کرده است. هر چند در برخی قسمت ها بین اجرا و ملودی ناهماهنگی احساس می شود.

تراک یازدهم ( عمو زنجیر باف ) با ترانه ای از مسرور نعمت الهی. ملودی حماسی مانند کار بچه های خیابان آلبوم قبلی او و آخرین سه گانه ایده آل روزبه. خواننده در زمینه تقریبا ساکت قسمتی از ترانه را با نشان دادن قدرت صدای خود اجرا می کند. ترانه ای زیبا و تنظیمی آرام که تحت تاثیر اجرای روزبه قرار گرفته است. پس از دو دقیقه و نیم، تنظیم نقش پر رنگ تری پیدا می کند و خواننده اجرای خوب و پرقدرت خود را تا انتها ادامه می دهد. صدای روزبه بر این سبک به خوبی می نشیند و زیبایی این قطعه دلیلی بر این مدعاست.

تراک دوازدهم ( ریمیکس دریا ) کاری از مهران عباسی. این قطعه میکسی از تراک پر طرفدار و زیبای دریا است که در آلبوم دوم روزبه عرضه شده بود.

در مجموع آلبوم روزبه در زمره آلبوم های حرفه ای قرار می گیرد و انتظار می رود با آرام شدن اوضاع، مورد استقبال طرفداران موسیقی قرار بگیرد. تنوع قطعات در قالب سبک روزبه که باعث هماهنگی مناسبی در آلبوم شده است، هر چند یادآور آلبوم قبلی او است ولی به دلیل بکر ماندن سبک او و به بیان بهتر غیر قابل دسترس بودن سبک روزبه برای دیگر هنرمندان، ویژگی هایی است که باعث می شود آلبوم روزبه در سطح اول موسیقی پاپ مجاز امروز ایران قرار گیرد. با توجه به اینکه بیش از دو ماه است آلبوم قابل توجهی عرضه نشده، این آلبوم می تواند آغازی برای رونق دوباره موسیقی و توجه عموم مردم بازگشت دوباره به موسیقی پاپ مجاز باشد. این البوم می تواند مورد توجه علاقمندان موسیقی پاپ قرار بگیرد و کمتر می تواند از آن ناراضی باشد. روزبه با عرضه این آلبوم باید بیش از پیش مراقب عدم تکرار خود در کارهای بعدی باشد. موردی که این بار نشان داد مستعد آن است!

آلبوم عموزنجیرباف به سه صورت عرضه شده است و در همه فروشگاه ها با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس است. با توجه به نوع تنظیم های این آلبوم، مشخص است که آلبوم دانلود و کپی شده به صورت MP3 اصلا قابلیت انتقال فضای اصلی آلبوم را ندارد. برای حمایت از هنر غنی آلبوم اصل را تهیه کنید.

 

هر نقدی قابل نقد کردن است.

Email: v.azamusic@gmail.com

 

 

آلبوم شادی حرومه با صدای رضا راد

اولین آلبوم رضا راد به نام شادی حرومه توسط شرکت نوانگار به بازار عرضه شد. پخش این آلبوم بر عهده شرکت گلچین بوده است. فضای کلی این آلبوم نسبتا سنگین و آرام است.

پک این آلبوم مقوای دو سه لایه است و اندازه بزرگتری نسبت به سایر آلبوم ها دارد. سی دی در محفظه وسط اینسرت سه برگ قرار گرفته است. جلد آلبوم از نظر طراحی و کیفیت اینسرت، بسیار خوب و مناسب است.

طرح روی جلد اینسرت آلبوم، عکس رنگی خواننده در کنج دیوار اجری است که نام آلبوم و نام خواننده در کتار آن و در طمینه آجری محو شده نوشته شده است. پشت جلد، عکس رنگی دیگری از خواننده و اطلاعات تراک ها چاپ شده است. روی صفحه سوم خارجی چند جمله عاشقانه و تقدیم به مرحوم استاد بابک بیات چاپ شده است. صفحات براق داخلی با تصاویری سیاه و سفید، اطلاعات کامل قطعات و اطلاعات نوازندگان را در بر دارد. طراحی روبینا ذبیحیان نسبت به سایر اینسرت آلبوم ها کار قابل قبولی است.

نکته دیگر اینکه مجوز این آلبوم هم مانند دو آلبوم پاپ خردادماه مربوط به یک سال و نیم پیش است و دلیل تاخیر زیاد مشخص نیست! در حالیکه زمان مولفه بسیار مهمی در موسیقی پاپ امروزی ایران است!

آلبوم 40 دقیقه ای شادی حرومه دارای 7 تراک است که ترانه هایی از شیوا قهرمانی، آرش مسعودی، سهراب پهلوان و عمادالدین زند دارد. آهنگسازی برعهده آرش مسعودی و نیکان است و تنظیم قطعات را نیکان و یک قطعه هم بامداد بیات انجام داده است. در لیست نوازندگان این آلبوم نام هایی چون فیروز ویسانلو، بامداد بیات، بابک ریاحی پور، کیوانشکوه، امید حجت، ناصر رحیمی و . . . به چشم می خورد.

تراک اول ( شادی حرومه ) با ترانه شیوا قهرمانی و ملودی قدیمی به بیان اینسرت یونانی و تنظیم نیکان. تقریبا معروف ترین قطعه آلبوم است. ملودی آرام و زیبا و تنظیمی مناسب و دلنشین، ترانه زیبایی بر روی آن اجرا شده است. صدای معمولی و البته باز و نسبتا صاف و تقریبا همه پسند رضا راد خیلی لحن مناسبی در اجرای بعضی قسمت ها ندارد! با این وجود، به دلیل ملودی و تنظیم، قطعه ای قابل قبول در ابتدای آلبوم عرضه شده است.

تراک دوم ( دیگه میرم ) با ترانه و ملودی آرش مسعودی و تنظیم نیکان. دکلمه ای با صدای محمد ابراهیمی آغاز کننده تراک است که خیلی دلنشین نیست. پس از 40 ثانیه خواننده شروع به خواندن می کند. (دیگه میرم دیگه میرم     نمی خوام عاشق بمیرم . . . ) و آهنگ ریتم می گیرد. ملودی خوب کار با تنظیمی مناسب فضای کار و دیجیتالی و ترانه زیبایی از آرش مسعودی، صدای رضا راد را برای اجرایی خوب می طلبد. ریتم سریع قطعه و اجرای سریع خواننده در کنار سایر عوامل بیان شده، قطعه مناسب دیگری به عنوان دومین تراک عرضه کرده است. این قطعه می تواند بهترین تراک آلبوم باشد.

تراک سوم ( فاجعه ) با ترانه سهراب پهلوان و ملودی و تنظیم نیکان که بامداد بیات نیز در تنظیم سهیم بوده است. به آرامی آغاز می شود و در زمینه نوازندگی بامداد بیات، خواننده به آرامی ترانه ای احساسی را اجرا می کند. ملودی معمولی که در برخی قسمت ها ناگهان تغییر می کند! و تنظیم زیبای قطعه که البته تن صدای بالای نسبت به صدای خواننده دارد. در مجموع این قطعه آرام، نقطه قوت نوازندگی بامداد بیات را دارد و قطعه ای معمولی است که بعضا ناهماهنگی هایی در آن وجود دارد.

تراک چهارم ( بازی) با ترانه و ملودی آرش مسعودی و تنظیم نیکان. با هنرنمایی فیروز ویسانلو آغاز می شود و ریتم می گیرد. فضای زیبای کار، اجرای مطابق ریتم و آرام خواننده را فرا می خواند. ملودی قطعه بسیار آشنا است. ترانه خوب و تنظیم مناسب نیکان با نوازندگی خوب هنرمندان تکمیل می شود. حاصل این عوامل در کنار هم قطعه ای دلنشین است که به عنوان قطعه چهارم عرضه شده است. در نهایت همخوانی آرام فتاح نژاد و بک وکال ها در زیبایی قطعه تاثیر گذار است.

تراک پنجم ( آره خُب ) با ترانه شیوا قهرمانی و ملودی و تنظیم نیکان. ملودی آرام ابتدایی با اجرای خواننده ریتم می گیرد. فضای آرام و تنظیم مناسب قطعه، ترانه نسبتا خوب و اجرای معمولی خواننده، تراکی معمولی عرضه کرده است.  فضای این قطعه هم کمی تکراری و مشابه تراک های قبلی به نظر می رسد که شاید به دلیل یکی بودن تنظیم کننده است! البته در این قطعه هنرنمایی حسین احمدی کمی به قطعه کمک کرده است.

تراک ششم ( ساعت شنی ) با ترانه و ملودی آرش مسعودی و تنظیم نیکان. حضور امید حجت در ابتدای این قطعه با صدای گیتار الکتریک مشخص می شود. ریتم سریع و تنظیم دیجیتالی قطعه، اجرای سریع خواننده را می طلبد. ترانه خوب این تراک در ریتم سریع قطعه گم می شود. ملودی و تنظیم اثر که منجر به تغییر فضای ایجاد شده بعد از چند تراک شده است، عوامل اصلی موفقیت این تراک است. اجرای خواننده در این تراک خیلی نمود ندارد. در مجموع قطعه ی قابل قبولی ارائه شده است.

تراک هفتم ( دلم از عاشقی سیره ) با ترانه عماد الدین زند و ملودی و تنظیم نیکان. فضایی آرام و دلنشین دارد. ترانه زیبای کار را خواننده به خوبی اجرا می کند و انتخاب گیتار در زمینه آهنگ در دلنشین کردن تراک موثر بوده است. پایان بخش آلبوم قطعه ای زیبا است که تقریبا همه عوامل از ترانه و اجرا و ملودی و تنظیم خوب و قابل قبول است.

آلبوم شادی حرومه در مجموع آلبومی در فضایی آرام و دلنشین است. این مجموعه در زمره آلبوم های خوب و قابل قبول موسیقی پاپ قرار می گیرد. علاقه مندان موسیقی های پاپ که با سر و صدای زیاد و ملودی های شاد میانه خوبی ندارند می توانند به عنوان مخاطبان این مجموعه قرار بگیرند. هم چنین در بین مجموعه های متنوع و شاد، شنیدن این آلبوم می تواند در تغییر فضا موثر باشد. آلبوم اصل با کیفیت خوب و قیمت مناسب در دسترس است. کپی و دانلود نکنید و آلبوم اصل را تهیه کنید.

 

هر نقدی قابل نقد کردن است.

Email: v.azamusic@gmail.com

 

 

نوشته شده توسط azamusic در ساعت 14:45 | لینک  |